Mejniki v govorno jezikovnem razvoju otroka:
STAROST | SLUH IN RAZUMEVANJE | GOVOR IN JEZIK |
od rojstva do 3. meseca | Se odziva na glasne zvoke in govor. Zdi se, da prepozna naš glas, in navadno se pomiri, ko ga zasliši. Ob glasnih zvokih se zdrzne. | Gruli (izpušča različne glasove). Se nasmeji, ko nas vidi. Vzpostavlja stik z očmi. Poskuša posnemati našo obrazno mimiko. |
od 4. do 6. meseca | Z očmi se obrne proti zvoku. Reagira na spremembe intonacije v našem glasu. Začnejo ga zanimati zvočne igrače in glasba. | Čeblja – glasovi so vedno bolj podobni »pravim«. V izražanju se pojavita ritem, intonacija. Oglaša se tudi, če je v sobi sam. Zdi se srečen ali zadovoljen, ko nas vidi: gleda nas, se smeje, glasovno oglaša. |
od 7. meseca do 1 leta | Obrne glavo (in gleda) v smeri zvoka. Posluša, ko mu govorimo. Uživa v skrivalnicah in prstnih igrah. Prepozna nekaj vsakdanjih besed.Začne odgovarjati na npr.: »Boš še?«, »Pridi sem.« | Čebljanje vsebuje dolge in kratke skupine glasov in zlogov. Oponaša različne glasove in posnema naš govor. Uporablja določne geste (npr. pomaha ali dvigne roke, če želi v naročje). Z govorom ali glasovi poskuša pritegniti našo pozornost. Okoli prvega leta izgovori prvo besedo s pomenom (do najkasneje 15. meseca). |
od 1. do 2. leta | Na zahtevo pokaže nekaj delov telesa. Razume preprosta navodila (npr. »Prinesi žogo!«) in vprašanja (»Kje je žoga?«). Posluša pravljice, pesmice in rime. Pokaže (znan) predmet, ki ga poimenujemo. | Narašča število novih besed. Povezuje besede. Na začetku besede začne uporabljati različne soglasnike. |
od 2. do 3. leta | Razume razlike in določena razmerja, npr. veliko – majhno, zunaj – notri itd.Razume sestavljeno navodilo, npr.: »Poberi žogo in jo vrzi v koš.« | Poimenuje večino predmetov iz bližnje okolice. V pripovedovanju poveže 2 do 3 besede. Želje in zahteve po predmetih izraža z govorom. Starši ga v glavnem razumejo. |
od 3. do 4. leta | Radio in televizijo posluša pri enaki jakosti kot domači. Sliši vas, če ga pokličete iz sosednje sobe. Odgovarja na preprosta vprašanja, npr. kaj, kdo, kje, zakaj. | Pripoveduje, kaj je delal. Njegov govor je navadno razumljiv tudi nedomačim. Stavek vsebuje 4 ali več besed. Navadno govori tekoče, brez ponavljanja zlogov, glasov ali besed. |
od 4. do 5. leta | Posluša krajšo zgodbo in odgovarja na preprosta vprašanja. Sliši in razume večino tega, kar sliši doma ali v vrtcu. | Brez težav komunicira z drugimi otroki in odraslimi. V pripovedovanju se drži teme. Njegovi opisi so vedno bolj natančni, uporablja več pridevnikov, zaimkov. Večino glasov izgovarja pravilno. Upošteva večino slovničnih pravil. |
Povzeto – prirejeno po lestvici Apel & Mastreson, 2003.
Prevedla in priredila: mag. Petra Tomc Šavora” (Bambič, b.d.).
Vir: Bambič, M. (b.d.). Kdaj k logopedu. Pridobljeno 19. 11. 2018 s http://www.dlogs.si/kdaj-k-logopedu/
Razvoj glasov slovenskega jezika po starosti
Vir: lasten
Nedavni komentarji