Mejniki

Mejniki v govorno jezikovnem razvoju otroka:

STAROST SLUH IN RAZUMEVANJE GOVOR IN JEZIK
od rojstva do 3. meseca Se odziva na glasne zvoke in govor. Zdi se, da prepozna naš glas, in navadno se pomiri, ko ga zasliši. Ob glasnih zvokih se zdrzne. Gruli (izpušča različne glasove). Se nasmeji, ko nas vidi. Vzpostavlja stik z očmi. Poskuša posnemati našo obrazno mimiko.
od 4. do 6. meseca Z očmi se obrne proti zvoku. Reagira na spremembe intonacije v našem glasu. Začnejo ga zanimati zvočne igrače in glasba. Čeblja – glasovi so vedno bolj podobni »pravim«. V izražanju se pojavita ritem, intonacija. Oglaša se tudi, če je v sobi sam. Zdi se srečen ali zadovoljen, ko nas vidi: gleda nas, se smeje, glasovno oglaša.
od 7. meseca do 1 leta Obrne glavo (in gleda) v smeri zvoka. Posluša, ko mu govorimo. Uživa v skrivalnicah in prstnih igrah. Prepozna nekaj vsakdanjih besed.Začne odgovarjati na npr.: »Boš še?«, »Pridi sem.« Čebljanje vsebuje dolge in kratke skupine glasov in zlogov. Oponaša različne glasove in posnema naš govor. Uporablja določne geste (npr. pomaha ali dvigne roke, če želi v naročje). Z govorom ali glasovi poskuša pritegniti našo pozornost. Okoli prvega leta izgovori prvo besedo s pomenom (do najkasneje 15. meseca).
od 1. do 2. leta Na zahtevo pokaže nekaj delov telesa. Razume preprosta navodila (npr. »Prinesi žogo!«) in vprašanja (»Kje je žoga?«). Posluša pravljice, pesmice in rime. Pokaže (znan) predmet, ki ga poimenujemo. Narašča število novih besed. Povezuje besede. Na začetku besede začne uporabljati različne soglasnike.
od 2. do 3. leta Razume razlike in določena razmerja, npr. veliko – majhno, zunaj – notri itd.Razume sestavljeno navodilo, npr.: »Poberi žogo in jo vrzi v koš.« Poimenuje večino predmetov iz bližnje okolice. V pripovedovanju poveže 2 do 3 besede. Želje in zahteve po predmetih izraža z govorom. Starši ga v glavnem razumejo.
od 3. do 4. leta Radio in televizijo posluša pri enaki jakosti kot domači. Sliši vas, če ga pokličete iz sosednje sobe. Odgovarja na preprosta vprašanja, npr. kaj, kdo, kje, zakaj. Pripoveduje, kaj je delal. Njegov govor je navadno razumljiv tudi nedomačim. Stavek vsebuje 4 ali več besed. Navadno govori tekoče, brez ponavljanja zlogov, glasov ali besed.
od 4. do 5. leta Posluša krajšo zgodbo in odgovarja na preprosta vprašanja. Sliši in razume večino tega, kar sliši doma ali v vrtcu. Brez težav komunicira z drugimi otroki in odraslimi. V pripovedovanju se drži teme.  Njegovi opisi so vedno bolj natančni, uporablja več pridevnikov, zaimkov. Večino glasov izgovarja pravilno. Upošteva večino slovničnih pravil.

Povzeto – prirejeno po lestvici Apel & Mastreson, 2003.
Prevedla in priredila: mag. Petra Tomc Šavora” (Bambič, b.d.).

Vir: Bambič, M. (b.d.). Kdaj k logopedu. Pridobljeno 19. 11. 2018 s http://www.dlogs.si/kdaj-k-logopedu/

 

Razvoj glasov slovenskega jezika po starosti

Vir: lasten